Potential parasitic hazards for humans in fish meat

By Lily Ng
Apr 17th 2019

Consumer Council recently made the following finding.

Prof. Leung was phone-interviewed by Commercial Radio Hong Kong 《在晴朗的一天出發》 and TVB《東將西望》about there are many different types of parasites…

香港大學生物科學學院梁美儀教授接受商台《在晴朗的一天出發》的電話訪問,提到在魚生中多有線蟲這種寄生蟲,顏色由透明至淺白色不等,線蟲在剛出生時不能以肉眼見到,需用顯微鏡才能發現,但待長成後就可以肉眼觀察到。他更指,線蟲進入人體後,會吸收人體的營養繼續生長,不會離開,「有個美國人每天吃魚生,曾屙條蟲出來,有5呎長,好肥大。」

梁美儀強調,魚生總體風險很高,不單因有寄生蟲,亦有過濾性病毒、細菌在其中,食用後有可能引致腹瀉、嘔吐、發燒,嚴重的還可引發腦膜炎、神智不清,孕婦、兒童、長者、長期病患者均不宜進食。